Frågan ställd
7.6.2018

Hur ska jag gå till väga för att söka efter och låna speciallitteratur gällande barn med funktionsnedsättning i rikssvenska bibliotek? I vilka databaser söker jag? Jag är både intresserad av berättelser om familjer med barn med funktionsnedsättning, fakta och barnböcker. Kostar det att fjärrlåna från Sverige? Kan jag göra det via nätet eller ska jag komma till ett lokalt bibliotek? Skickas boken till mitt närbibliotek eller hem till mig? Var återlämnar jag den?

Svar

Besvarad
8.6.2018
Sist uppdaterat
8.6.2018

Om boken du söker inte finns i ett bibliotek i huvudstadsregionen kan den fjärrlånas inom Finland eller från utlandet. Det lönar sig att först söka i finska bibliotek eftersom postavgiften generellt är lägre. Det kan du göra i databasen Finna.fi. Där ger sökningen träffar för alla bibliotek i Finland.

Det går bra att beställa fjärrlån också från Sverige. Det lönar sig att börja sökningen i databasen Libris som innehåller katalogposter från alla högskole- och forskningsbibliotek och ett tjugotal folkbibliotek. En lista över svenska biblioteksdatabaser finns på Biblioteken.fi.

När du vill fjärrlåna en bok fyller du i en nätblankett på Helmet. Boken levereras till ditt närbibliotek där du kan hämta den. Fjärrlån kostar, men priset varierar inom kommunerna. Du hittar en prislista på Helmet, där du också kan läsa mer om hur fjärrlånen fungerar. När lånetiden går ut kan du förnya den via e-post eller återlämna boken till biblioteket där du fick den.

0 röster
Fann du informationen nyttig?

Vill du lämna en ny fråga? Skicka din fråga här.

Kommentera svaret

Ei muotoiluja

• Tillåtna HTML-taggar: <i> <b> <s>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt om till länkar.