Hur kom det sig att Athenarnes sång blev Försvarshögskolans honnörsmarsch?

Frågan ställd
4.8.2014

Hur kom det sig att Athenarnes sång blev Försvarshögskolans honnörsmarsch?

Svar

Besvarad
12.8.2014
Sist uppdaterat
12.8.2014

Athenarnes sång var Kadettskolans honnörsmarsch. Försvarshögskolan grundades år 1993 då Kadettikoulu, Taistelukoulu och Sotakorkeakoulu slogs ihop till en enda högskola, Försvarshögskolan:

Historien om Försvarshögskolans honnörsmarsch reddes ut på Försvarshögskolans bibliotek:

Athenarnes sång (komponerad av Jean Sibelius) föreslogs år 1993 att bli Försvarshögskolans honnörmarsch. Förslaget godkändes, men belutet upphävdes senare. Efter det bad högskolans traditionkomission Försvarsmaktens dirigent Tapio Tsokkinen att arrangera en kompositionstävling. På grund av tidsbrist bad Tsokkinen musiköverstelöjtnant Teuvo Laine och dirigent Arthur Fuhrmann om förslag. Teuvo Laine kunde inte medverka på grund av dålig hälsa, men Fuhrmanns komposition Maanpuolustajat blev godkänd och bandades in i december 1994. Kompositionen blev nominerad till honnörmarsch och den 29 maj 1995 faställdes den av republikens president.

Under åren 1993-1994 använde Försvarshögskolan tillfälligt som honörmarsch Sotamarssi av Robert Kajanus. Militärhögskolans honörmarsch var Juhlamarssi, komponerad av Armas Maasalo år 1918.

2 röster
Fann du informationen nyttig?

Vill du lämna en ny fråga? Skicka din fråga här.

Kommentera svaret

Ei muotoiluja

• Tillåtna HTML-taggar: <i> <b> <s>
  • Rader och stycken bryts automatiskt.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt om till länkar.